søndag 24. juli 2011

Hvem er min venn.

Ettersom dette stedet er skåret vekk fra verdens overflate er alle mine fiender. Det vil ikke si at stedet ble bedømt som en sykdom i seg selv. Blant døde personer er også alle mine fiender. Untatt Astri. Men det er opplagt grader av fiendskap. Elisabeth viser en side av en bearbeidelse av Camilla Collett, men hun kan være umulig å forholde seg til uten et engelsk ståsted. Bjørneboe er kanskje en direkte motarbeider av stedet. Olaf Bull og Sven Elvestad er begge problematiske, og kan ha vært benyttet av andre mot meg. Wildenvey er problematisk. Camilla Collett er opplagt i motsetning til meg, fordi selve den bevisste avstandstagenden til stedet kan ha vært Wagners Der Fliegende Hollander koblet til meg via Ole Larsen. Det vil si at båten L var død og begravet med den vinklingen. Sid Vicious er min venn, men kan uten problemer benyttes av andre. Egypterne er problematiske i den grad de stoles på som frelsere, og enda værre i den grad de ses på som beboere på Påskeøya. Krishnamurtihånen UG Krishnamurti, en fikitv person ala Rutles viser det amerikanske ikke-italienske ståstedet. Krisnamurti er min venn, men han er også døden, han er indisk, og det finnes ikke så mange andre muligheter til å forholde seg til dem. Det betyr kort og godt at personer kan framtre som fiender, men også at de delvis har kommet til syne som en bearbeidelse fra andre som ønsker å overleve. Det betyr at de for meg er venner av ren lykke. På samme måte som musikk kan sies å være lykke, selv med Fool On The Hill tolket som meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar