mandag 3. januar 2011

Annik Frogner og plasseringen av en blå eske med Morten Frogner klokke i en av min mors røde skrin.

Annik ringte meg ved et tilfelle og ba meg sende henne Mortens klokke.
Hun hadde bedt min mor ta vare på den i en safe.

Vi kan idag gå ut fra at dette ikke var tilfelle, men en del av mordet på min mor.
Men handlingen handler om at mors hushjelp Ove antagelig prøvde å invadere bl. a skrinet.
Galskapen som lå i ting spredt utver leiligheten etter at mor kom hjem etter kapringstokten tyder på at de hadde forsøkt, men mislykket.

De fant ut at jeg kunne brukes og la en blå eske der, og ba Annik ringe for å få klokka sendt til Morten.
En oppnedstilling blå-rød, Morten-Martin som har blitt brukt bevisst hele tiden senere, bl. a med lysestaken med Therese Nilsens navn.

Spørsmålet blir dermed Anniks rolle ettersom jeg ga henne et bilde av en Bro mot slutten av våre sammenkomster.
Kanskje handlet det om Augedals Bro.
Isåfall er det Astri som gjenoppstått som fant Anniks person nyttig.

Men hva ønsket Annik med en langsommelig plassering av sin manns eiendeler i dette huset?
Hun interesserte seg kanskje for Anne Byenstuen.
Og Anne kan i teorien ha ligget med sin sønn.

Men dermed kan meningen være å by meg og min mor ting, for å slå oss.
Annik og Odd var i ferd med å bli blinde, antagelig pga kanonkula som de hadde i sin kjeller.
Det kan også være en bearbeidelse av egen traumer.
En avbalansering.
Hun hadde et vanskelig forhold til sin sønn Morten og Odds første kones sønn gikk rundt som et gjenferd som for meg minnet om Mathias Lie.
Dessuten hadde hun stadig hjelp av en yngre dansk venninne.
Min skyldsfølese for bestialitetsvinklingen og at den kan ha påført henne skade er dyp og inderlig.

Ann iiiik!

Annik kan ha følt seg plaget av gjenferd.
Og kanskje hadde jeg invadert hennes hjem med den danske hjelpepleieren.
Bodil Gjoensen er en god venninne av meg.

Det som skjedde, eller konkret Anniks samarbeid med de som tok livet av moren min, førte til at jeg kastet skrinene.
Kanskje kunne jeg funnet noen flere positive betydninger med dem, jeg vet ikke.
Men de handler ganske sikkert om overlevelse i forhold til ingenting.
Problemet er at Lise kan ha farget dem røde innvendig ved et senere tilfelle.
De kan være koblet, i den grad de var virkelig gamle, både til tipp-tipp-oldefar Ole, og til nazisme.

Men hva med Mathias' eiendeler?
Militærtromma hører til Mathias bord.
Og Mathias var min mors overlevelse.
Fordi hun tolket ham i en forståelse av at menn er mulig å tolke som en del av det kvinnelige.
Men mer enn det er Mathias en egen og selvstendig person.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar