torsdag 1. september 2011

Alle mine brev har forsvunnet.

Men det er mulig jeg har funnet et. "Vi skal få deg balsamert. Tange." Riktignok sto det i en bok av Olaf Bull, dvs hans notater. Men det kan handle om meg personlig. Og dermed i forhold til et hvitt-sort ståsted. Det kan bety rødhudede som uønsket. Men også noe mer. Therese kan ha vært en sort-hvit representant. I det minste hvis vi skal tolke min eneste samtale med henne. "Eg e kristen" og "Je' un agnostic." Ingen grunn til å opplyse det til henne hvis vi ikke ser det i sammenheng med Bulls latterliggjøring av panteister. En straff mot personer som tror gud bor i verdensaltet er å balsamere personen. Vi tipper setningen sto i boka pga meg. Eg Natt kan være en opplysning om en sort kvinne som styrende. Hun har tatt over. Hun kan være personen som man burde beskytte kvinner og barn mot i Re fortellingen. Heart Of Darkness. Og dermed er balsamering hos egypterne noe hun har tilegnet seg, og ønsker å bruke som virkemiddel. Kanskje formidlet til meg med Stenhammers Stop Me From Stuffing. Dessuten er Matrix' sorte kvinne en annen formidling av noe. Sorte kvinner bekjenner seg selv som sorte på to sider av jordkloden. Men Django Reinhardt kan tolkes som et bevis på at de rødhudede ikke har den muligheten. Med vinklingen at Django som mann synliggjør, hvis man ikke er tater eller sigøyner, en fare for blindhet, fordi kloden er rund, og fordi et rødt ståsted er problematisk, med undersiden av kloden som det egentlige. Arnfinn Nilsens Django interesse kan komme av hans opptatthet av ting som er undergangsdømt, og det kan igjen ha blitt tolket mot meg, som et bevis. Og brukt i Matrix filmen som en kapret sannhet. Britts vennskap med meg kan dessuten ha blitt tolket som en underbygning. Hun var tross alt søsteren hans. Tilbake til faren for å bli utstoppet. Det kan tolkes som at kvinner og barn bør beskyttes. Men det gir også en mulighet til å stille seg spørsmålet. Fordi det er uvanlig. Man kan risikere å få sine forelskede kjærlighetsobjekt servert av en muslimsk skuespiller. Og man kan begynne å tenke på seg selv som manipulerbar etter døden. Det er mulig å forholde seg til det. Men utstopping, eller hånende balsamering er allikevel en annen side av det. Fordi det kan bety en stillingstagen til seg selv som styrende, når man er død, og henger som trofe på veggen til fienden. Det betyr at man har en fiende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar